الزواج حاليا بالأسواق

الزواج حاليا بالأسواق

الزواج حاليا بالأسواق

الزواج مش مجرد قرار عادى الشخص بيقبل عليه، لا ده قرار مصيرى  لأنه ببساطه أخر قرار فردى الشخص بيتخده فى كل حياته، فالمفروض بعد الزواج كل القرارات هتكون جماعية مع شريك أو شريكة الحياة.

كمان أيه السبب اللى هتخليك تختار شريك الحياة هل لجمالها، ولا أنتى هتختاريه على أساس فلوسه. أصل أسهل حاجه ممكن يعملها الإنسان أنه يتزوج، لكن من الصعب أنه يعيش حياة زوجية سعيدة مع شريك الحياة. لذلك مهم جدًا تشوف بداية أختيارك هل أخترت شريك حياة بجد ولا مجرد جمال هيذبل لما تكبر ولا فلوس ممكن تخلص.

ويقال أن الرجال يفضلون عيش مغامرات الحب عن الزواج والتقيد، عشان كده لازم الزوجه توفر الحب فى بيتها. ويكون الزواج هو تكمله للحب، مش نهاية قصة الحب. كما أن الرجل دائمًا يبحث عن المرأة المثالية لكى يتزوجها، على الرغم من أنه ليس الرجل المثالى.

كما يقال أن الشخص لا يقبل على الزواج بكامل قواه العقلية، وهذه حقيقه. فالزواج والحب والارتباط من المفترض أن لا يتحكم فيها العقل فقط، لكن القلب يكون له سلطان فيتدخل ويختار الشريك رغم اعتراض العقل أحيانًا.

فالزواج مش مجرد قسمة ونصيب ومش مسار اجبارى ومش حاجه بتخوف ومش مجرد كما يقال “بنت الحلال” و”ضل راجل ولا ضل حيطه”، فالزواج ليس بالشئ الذى يخطط له، لكنها ببساطه تزوج من تصادفه فاجأة وتقع فى حبه fall in love.

نظرًا لصعوبة الحياة وارتفاع الأسعار، فيجب التخفيف من شروط الزواج، فليس من المهم هتبدأ بأيه، لكن المهم معاك ايه تبدأ بيه.

 

اترك رد